هوش مصنوعی چیست تعریف هوش مصنوعی به زبان ساده. ویرامند بهترین شرکت طراحی سایت با استفاده از هوش مصنوعی
  • نویسنده :
  • 1401-10-19

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا AI به طور فزاینده‌ای در زندگی روزمره ما وجود دارد، به ویژه از طریق محصولات و خدمات جدید که در بازار ارائه می‌شوند. بر اساس الگوریتم‌های فشرده داده که اغلب شخصی است و استفاده از آن مستلزم رعایت اقدامات احتیاطی خاصی است هوش مصنوعی متولد می‌شود و در بسیاری از موارد می‌تواند تصمیم‌گیری داشته باشد.

هوش مصنوعی فی نفسه یک فناوری نیست، بلکه یک حوزه علمی ‌است که به کمک آن ابزارها را می‌توان در صورت داشتن معیارهای خاصی طبقه بندی کرد. هوش مصنوعی نشان دهنده هر ابزاری است که توسط یک ماشین به منظور "بازتولید رفتارهای مرتبط با انسان مانند استدلال، برنامه ریزی و خلاقیت" استفاده می‌شود.

این تعریف را می‌توان گسترش داد تا رفتارهای فراتر از توانایی‌های انسانی را در بر گیرد، زیرا رایانه‌های امروزی موفق می‌شوند در برخی وظایف از آنها بهتر عمل کنند. هر سیستمی‌که مکانیسم‌های نزدیک به استدلال انسانی را پیاده‌سازی کند، می‌تواند به عنوان هوش مصنوعی شناخته شود. برای مثال استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و به‌ویژه پردازش خودکار پاسخ برای چت‌های آنلاین در مکالمه می‌تواند کارایی‌هایی مانند دستیار صوتی یا ربات‌های گفتگوی متنی داشته باشد.

ریشه هوش مصنوعی کجاست؟

حداقل از قرن اول قبل از میلاد، انسان ها به ایجاد ماشین هایی با قابلیت تقلید از استدلال انسان توجه داشته‌اند. اصطلاح "هوش مصنوعی" در سال 1955 توسط جان مک کارتی ابداع شد. در سال 1956، جان مک کارتی و همکارانش کنفرانسی به نام "پروژه تحقیقات تابستانی دارتموث در مورد هوش مصنوعی" ترتیب دادند که باعث ایجاد ماشین لرنینگ، دیپ لرنینگ، تجزیه و تحلیل شد. در نهایت علم داده که حوزه جدیدی از مطالعات بوده پدیدار شده است.

این مفهوم در دهه 1950 به لطف ریاضیدان آلن تورینگ متولد شد. در کتاب ماشین‌های محاسباتی و هوش خود، این پرسش را مطرح می‌کند که ماشین‌ها نوعی هوش را ارائه می‌کنند. او سپس آزمایشی را توصیف می کند که امروزه به عنوان "آزمون تورینگ" شناخته می شود که تعریف عملیاتی و قابل قبولی را از هوش ارائه می کند. سپس با ماشینی که برای فرموله کردن پاسخ های معقول برنامه ریزی شده است پاسخ داده می‌شود. در این تست کامپیوتر توسط فردی مورد آزمایش قرار میگیرد، به طوری که فرد دور از کامپیوتر قرار دارد و کامپیوتر به سوال های مطرح شده توسط فرد پاسخ می دهد. وقتی که فرد نتواند تشخیص دهد که که پاسخ دهنده یک انسان یا چیز دیگری است، کامپیوتر این تست را با موفقیت پشت سر گذاشته است. برنامه نویسی کردن چنین کامپیوتری به تلاش خیلی زیادی نیاز دارد.

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

مانند هر فناوری جدیدی سیستم‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند همچنان در معرض شکست و حملات هستند اما می‌توانند تأثیرات نامشخصی بر افراد و جامعه داشته باشند. بدون زیر سوال بردن مزایا و کاربرد هوش مصنوعی دانستن خطراتی که کاربران را در معرض آنها قرار می‌دهند ضروری است.

هوش مصنوعی (AI) فرآیندی برای تقلید از هوش انسانی است که بر ایجاد و استفاده از الگوریتم‌های اجرا شده در یک محیط محاسباتی پویا متکی است. هدف آن این است که رایانه ها را قادر سازد مانند انسان ها فکر و عمل کنند. برای رسیدن به این هدف، سه جزء مورد نیاز است:

سیستم های کامپیوتری

داده ها با سیستم های مدیریتی

الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی (کد)

برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به رفتار انسان، هوش مصنوعی به حجم زیادی از داده ها و ظرفیت پردازش نیاز دارد. امروزه انسان‌ها و ماشین‌ها داده‌ها را سریع‌تر از آنچه که برای بشر امکان جذب و تفسیر آن برای تصمیم‌گیری پیچیده وجود دارد، تولید می‌کنند. هوش مصنوعی اساس تمام یادگیری های مبتنی بر کامپیوتر است و آینده فرآیندهای تصمیم‌گیری پیچیده را نشان می دهد. به عنوان مثال، بیشتر انسان ها می توانند یاد بگیرند که در یک بازی ساده شکست نخورند، رایانه ها می توانند بهترین ترکیب ها و بهترین جایگشت های ممکن را به صورت بسیار کارآمد محاسبه کنند تا تصمیم درستی بگیرند. هوش مصنوعی با تکامل منطقی خود به همراه ماشین لرنینگ و دیپ لرنینگ آینده تصمیم‌گیری است.

کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما حضور دارد. شاید به جرات بتوان گفت که مهترین هدف و کاربرد هوش مصنوعی کمک به انسان در همه حوزه ها و شاخه ها برای ساخت زندگی و آینده بهتر است. پرداختن به کاربرد های هوش مصنوعی در هرکدام از این شاخه ها نیاز به تحقیق، مطالعه و پژوهش های بسیار زیادی دارد. کاربرد هوش مصنوعی را می‌توان در اکثر حوزه‌های مطالعاتی مانند زبانشناسی، روانشناسی، پزشکی، حقوقی، ریاضیات، بازارهای مالی و ... ملاحظه کرد.

هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و تأثیرگذار در دنیای امروز، با راهکارها و چالش‌های خاص خود مواجه است. با پیشرفت تکنولوژی، آینده ساخت هوش مصنوعی با افزایش کاربردها و ارتباط با سایر حوزه‌ها همچنان در حال توسعه است. با بررسی دقیق و استفاده هوشمندانه از این فناوری، می‌توان از تمامی مزایا و امکانات آن بهره‌برداری کرد و زندگی را در جوامع پیشرفته و بهبود یافته‌تری تجربه کرد. 

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعي (AI) شامل اجراي تعداد معيني از تكنيك‌ها با هدف توانمند كردن ماشين‌ها به تقليد نوعي از هوش واقعي است. هوش مصنوعی در تعداد فزاینده‌ای از حوزه های کاربردی پیاده سازی شده است. از گوگل گرفته تا مایکروسافت و اپل، آی‌بی‌ام یا فیس‌بوک و همه شرکت‌های بزرگ در دنیای فناوری اطلاعات در حال حاضر روی مسائل هوش مصنوعی کار می‌کنند و سعی می‌کنند آن را در چند حوزه خاص اعمال کنند.

بنابراین هر کدام شبکه‌های عصبی مصنوعی متشکل از سرورها را راه‌اندازی کرده‌اند و می‌توان این نتیجه‌گیری را کرد که آینده جهان به هوش مصنوعی وابسته خواهد بود. همه شرکت‌های نام برده شده در فناوری‌های روز خود هوش مصنوعی را وارد کرده و به دنبال گسترش کاربرد های هوش مصنوعی در فناوری های خود هستند. به معنای واقعی کلمه می‌توان گفت که آینده زمین، آینده هوش مصنوعی بوده و به وسیله آن مردم در جامعه زندگی راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

مطالب زیر میتواند برای شما مفید باشد.

10 استارتاپ برتر هوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی درآینده سئو

آیا هوش مصنوعی کنترل زندگی انسانها را به دست خواهد گرفت؟

کاربرد هوش مصنوعی در طراحی سایت

 

نظرات : (0)