بازار کار برنامه نویسی در ایران و بقیه کشورهای جهان بسیار داغ و پر رونق است
  • نویسنده :
  • 1402-02-31

ورود به بازار کار برنامه نویسی در ایران

بازار کار برنامه نویسی در ایران، درست مانند همه کشورهای جهان روزبه روز در حال گسترش است. برنامه نویسی، یکی از پردرآمد ترین مشاغل مرتبط با فناوری در دنیای امروز می باشد. به طور کلی می توان پیش بینی کرد که آینده بازار کار برنامه نویسی در ایران و جهان از نظر درآمدی بسیار روشن است.

برنامه نویسی در دنیای امروز به یکی از بهترین و پرمخاطب‌ترین مشاغل در ایران و سایر کشورهای جهان تبدیل شده است. کاربرد برنامه نویسی بسیار گسترده و وسیع است. بودن برنامه نویس در خیلی از کسب و کارهای کوچیک و بزرگ لازم و ضروری است. به همین دلیل افراد زیادی در پی یادگیری برنامه نویسی یا تحصیل در رشته‌های مربوط به آن هستند. بازار کار برنامه نویسی در ایران و درآمد آن مواردی هستند که ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده است. این شغل علاوه بر اینکه نسبت به دیگر مشاغل دارای درآمد بهتری دارد، موقعیت و جایگاه خیلی خوبی هم در اجتماع و بین مردم دارد. برنامه نویسی شاخه ها و حوزه‌های بسیار متنوعی دارد. و میزان درآمد و کاربرد هر کدام از آن شاخه ها نیز با دیگری متفاوت است.

توسعه دهنده وب

 

توسعه دهنده وب یا Web developer کسی است که طراحی و پیاده سازی صفحات مختلف وب سایت و همچنین وظیفه برطرف کردن مشکلات فنی وب سایت را بر عهده دارد. یک توسعه دهنده وب باید به زبانهای برنامه نویسی سمت کاربر (Front-End) و یا به زبان های برنامه نویسی سمت سرور (Back-End) مسلط باشد. همچنین میتواند به هر دو مسلط باشد (full stack developer).

توسعه دهنده فرانت اند

فرانت اند یا Front End، به قسمتی از سایت و یا نرم افزار است که برای کاربران قابل مشاهده است. در فرانت یا ظاهر سایت، فرم‌ها، عکسها، متن ها، ویدئوها و به صورت کلی هر چیز دیگری که برای کاربر قابل مشاهده است، قرار می‌گیرد. بخش قابل مشاهده‌ سایت برای کاربران در سمت فرانت را سمت کاربر یا Client Side می‌نامند. بنابراین کدهای نوشته شده در سمت فرانت اند، در مرورگر کاربر پردازش و اجرا می‌شوند. توسعه دهندگان فرانت اند به html, css, bootstrap, flexbox و جاوا اسکریپت تسلط کافی دارند.

توسعه دهنده بک اند

توسعه دهنده بک اند فردی است که به توسعه‌ی سمت سرور می‌پردازد. بک اند قسمت هایی از سایت یا نرم افزار است که در ظاهر تاثیری ندارند. اما عملیات های پردازشی مثل ارتباط با دیتا بیس را انجام می‌دهند. مثلاً شخصی که در یک سایت ثبت نام می‌کند، کد های سمت بک اند وظیفه دریافت، پردازش و ثبت اطلاعات کاربر را در دیتابیس بر عهده دارند. توسعه دهنده بک اند باید به یکی از زبانهای سمت سرور مانند پایتون، php، سی شارپ، ruby و یا جاوا مسلط باشد.

توسعه دهنده فول استک (full stack)

یک توسعه دهنده فول استک باید تسلط کافی به تمامی بخش های front-end و back-end را داشته باشد. یک توسعه دهنده فول استک درآمد بسیار بالایی را نیز در این حرفه می تواند برای خود داشته باشد. هر چند که مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک مسیر پر پیچ و خم و شاید به نظر دشوار برسد. اما مطمئن باشید که دست یافتنی و لذت بخش خواهد بود.

-----------------------

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل همان طور که مشخص است، برای گوشی های تلفن همراه برنامه هایی را تولید می‌کند. دو نوع پلتفرم بسیار محبوب و پرکاربرد در این حوزه وجود دارد. یکی سیستم عامل iOS و دیگری اندروید که اولی به شرکت اپل و دومی به گوگل تعلق دارد. برای توسعه و ساخت اپلیکیشن های iOS، میتوان زبان سوئیفت و برای توسعه اپلیکیشن های اندروید میتوان زبان جاوا یا کاتلین را فرا گرفت.

البته زبانها و تکنولوژی های جدید و قدرتمندی هستند که شما میتوانید با یک بار کد نوشتن هم خروجی اندروید و هم خروجی iOS بگیرید. برای ورود به بازار کار برنامه نویسی در ایران میتوانید یکی از این شاخه ها را با توجه به علاقه خودتون انتخاب کنید. شاخه های دیگه ای هم هستند که اونها رو هم بررسی خواهیم کرد ولی بازار وب و موبایل به شدت داغ و پر رونق است.

بعد از انتخاب شاخه و زبان برنامه نویسی مورد نظر میتوانید با استفاده از دوره های آموزشی که در سایت های مختلف وجود دارد و یا خواندن کتاب ها و مقالات شروع به یادگیری کنید. همچنین میتوانید در دوره های حضوری و معتبر شرکت کنید. البته قبل از شرکت در دوره ها و یا استفاده از فیلم های آموزشی خوب تحقیق کنید که بهترین دوره ها را تهیه کنید. شما با یادگیری و تسلط به یکی از این شاخه ها نه تنها برای ورود به بازار کار برنامه نویسی در ایران مشکلی نخواهید داشت بلکه در کل دنیا برای ورود به بازار کار برنامه نویسی دغدغه ای نخواهید داشت. و مطمئن باشید که آینده شغلی خودتون رو تضمین خواهید کرد.

 

مقالات زیر میتواند برای شما مفید باشد:

معرفی کامل پایتون و کاربردهای آن

تفاوت بین طراح سایت و برنامه نویس سایت

نظرات : (0)