معرفی کامل css و کاربردهای آن در طراحی سایت و صفحات وب
  • نویسنده :
  • 1402-05-31

آشنایی با  CSS و نقش آن در طراحی وب


CSS  مخفف عبارت Cascading Style Sheets  است که برای ایجاد و طراحی وب سایت ها استفاده می شود. در کنار HTML کار می کند تا به صفحات وب ساختار و سبک بدهد. CSS طراحان را قادر می سازد تا تغییرات سریعی مانند فونت ها، رنگ ها، اندازه ها، فاصله بین عناصر و طرح بندی صفحات را بدون نیاز به نوشتن کد از ابتدا انجام دهند.


css یک استاندارد است که در طراحی وب به منظور تنظیم و اعمال استایل‌ها و ظاهر صفحات وب به کار می‌رود. به طور ساده، CSS به شما اجازه می دهد تا نمایش محتوا و موارد مختلف را در صفحه وب را کنترل کنید.

 با استفاده از CSS، می‌توان ظاهر را از HTML جدا کرد. این امکان را به شما می‌دهد تا تغییرات بدون تغییر در ساختار محتوا در ظاهر صفحه اعمال شود. با CSS، می‌توان جزئیات دقیق‌تری از نمایش محتوا را تنظیم کرد، از جمله فونت‌ها، رنگ‌ها، اندازه‌ها، حاشیه‌ها، پس زمینه‌ها و...

 با استفاده از CSS، می‌توان آن‌ها را به طور خودکار تعریف کرد و در سراسر وب استفاده کرد، که باعث می‌شود تمام صفحات وب شما به یک شکل همسان نمایش داده شوند.  استفاده از فایل‌های CSS برای وب‌سایت‌ها، می‌تواند حجم صفحات را کاهش دهد و تجربه بهتری را برای کاربران فراهم کند.

با استفاده از CSS میتوان صفحات رسپانسیو طراحی کرد، به این معنا که طراحی و نمایش صفحه وب شما به اندازه‌ای تغییر می‌کند که بر روی انواع دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده می‌شود. ابزارهای قدرتمند CSS در دست برنامه‌نویسان و طراحان وب است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا وب زیبا، هماهنگ و قابلیت ایجاد صفحات ایجاد کنند.

نه تنها CSS به بهبود ظاهر وب‌سایت کمک می‌کند، بلکه با اطمینان از اجرای روان همه صفحات وب در دستگاه‌های مختلف، قابلیت استفاده آن را نیز افزایش می‌دهد. با استفاده از قدرت CSS توسعه دهندگان می توانند اطمینان حاصل کنند که وب سایت های آنها در هر دستگاهی بدون در نظر گرفتن اندازه یا جهت با حداقل تلاش پاسخگو هستند.

 
ساختارکلی CSS


انتخابگرهای CSS الگوهایی هستند که برای شناسایی عناصر HTML مورد استفاده قرار می گیرند. انتخابگرها را می توان با نام تگ ها، کلاس ها، شناسه ها و سایر ویژگی های عنصر HTML شناسایی کرد. دانستن اینکه از کدام انتخابگر استفاده کنید برای دستیابی به نتیجه استایل مورد نظر ضروری است.


ویژگی های CSS مقادیر خاصی هستند که به عناصر انتخابی شما اختصاص داده می شوند تا ظاهر یا رفتار آنها را در یک صفحه وب تغییر دهند. ویژگی‌ها می‌توانند از اندازه فونت، رنگ، تصویر پس‌زمینه، حاشیه‌ها و بالشتک‌ها متغیر باشند. مقدار ویژگی همیشه باید از دستور "property: value" پیروی کند و هیچ فاصله ای بین آنها وجود نداشته باشد تا درست کار کند.


مقادیر CSS مهم هستند زیرا بر اساس ویژگی‌های آن مانند ارتفاع، عرض یا سطح و غیره تعیین می‌کنند که یک اثر چقدر بر روی یک عنصر ارائه می‌شود. انواع مختلفی از مقادیر از جمله طول (پیکسل)، درصد (%)، رنگ‌ها (کدهای هگزا دسیمال).


رنگ ها نقش مهمی در طراحی وب سایت ایفا می کنند زیرا با ترکیب سلیقه ای با فونت ها و تصاویر و غیره به طرح ها جان و شخصیت می بخشند. CSS راه های مختلفی برای تعریف رنگ ها مانند کد هگزادسیمال (#FF) ارائه می دهد، فرمت های RGB(255، 0، 0) یا RGBA (255، 0، 0، 0) بنابراین بستگی به شما دارد که کدامیک مطابق با نیاز شما بهترین کاربرد را دارد.


در نهایت چیزی به نام واحدهای اندازه گیری وجود دارد که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بر روی نحوه نمایش اندازه گیری ها در وب سایت ها از طریق پیکسل یا ems بسته به نیاز کاربر کنترل کنند. پیکسل‌ها اندازه‌گیری‌های مطلق را ارائه می‌کنند در حالی که ems اندازه‌گیری‌های نسبی را ارائه می‌کنند که به طراحان اجازه می‌دهد طرح‌بندی‌های انعطاف‌پذیری را ایجاد کنند که به‌طور مناسب در دستگاه‌های مختلف مقیاس می‌شوند بدون اینکه هر بار هر عنصر را به‌صورت دستی تنظیم کنند.


طرح بندی های CSS

Flexbox یک حالت چیدمان مدرن است که برای ایجاد آسان‌تر وب‌سایت‌های واکنش‌گرا و انعطاف‌پذیر برای توسعه‌دهندگان طراحی شده است. این ابزار ابزارهای قدرتمندی مانند امکان تراز، ترتیب، بسته بندی و تغییر اندازه عناصر در ساختار صفحه شما در طرح بندی های یک بعدی یا دو بعدی را ارائه می دهد. Flexbox تنظیم اندازه عناصر را بسته به اندازه صفحه‌نمایش آسان می‌کند و به شما امکان می‌دهد طرح‌های براقی ایجاد کنید که در هر دستگاهی عالی به نظر می‌رسند.


طرح‌بندی شبکه‌ای یکی دیگر از راه‌های محبوب ایجاد صفحات وب پویا با ستون‌ها و ردیف‌ها در چندین دستگاه است. با طرح بندی Grid می توانید به راحتی تعیین کنید که چه تعداد ستون و ردیف باید در هر صفحه به همراه عرض آنها ظاهر شوند و با استفاده از درصد به جای مقادیر دقیق پیکسل برای انعطاف بیشتر، استفاده کنید. این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به سرعت طرح‌بندی‌های شبکه‌ای پیچیده را بدون تنظیم دستی عناصر هر بار که نیاز به تغییر دارند ایجاد کنند.


در نهایت Float هایی وجود دارند که از زمان CSS2 وجود داشته اند اما به دلیل سهولت استفاده و سرعت در هنگام چیدمان صفحات همچنان انتخابی محبوب در بین طراحان باقی مانده اند. شناورها به طراحان این امکان را می‌دهند که یک عنصر را به چپ یا راست «شناور» کنند تا فضایی را به صورت افقی اشغال نکند در حالی که محتوای دیگر در اطراف آنها قرار می‌گیرد.

آنها برای نوارهای کناری، منوها یا تصاویر و غیره ایده‌آل هستند. طرح‌بندی‌های مبتنی بر شناور را می‌توان در کنار سایر تکنیک‌ها مانند flexbox استفاده کرد، اما معمولاً فقط در صورت لزوم باید از آنها استفاده کرد زیرا پس از تنظیم نیازی به نگهداری کد زیادی ندارند.

انیمیشن های CSS

انیمیشن های CSS یک راه عالی برای ایجاد حیات و پویایی در طراحی وب سایت شما هستند. با انیمیشن‌های CSS می‌توانید عناصر تعاملی ایجاد کنید که بدون نیاز به استفاده از کد جاوا اسکریپت روی صفحه حرکت، چرخش یا مقیاس می‌دهند. انیمیشن ها امکان ایجاد جلوه های خلاقانه و ظریف را فراهم می کنند که توجه کاربر را به خود جلب می کند و به آنها کمک می کند تا رابط کاربری را بهتر درک کنند و تعامل آنها با سایت شما را آسان تر کند.


استفاده از keyframes یکی از محبوب‌ترین روش‌های ایجاد انیمیشن‌های CSS است، زیرا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد چندین نقطه را در طول یک جدول زمانی انیمیشن تعریف کنند تا نحوه رفتار عنصر متحرک در طول زمان را کنترل کنند. این به طراحان اجازه می‌دهد تا از تمام ویژگی‌های موجود بهره کامل ببرند تا بتوانند انتقال‌های پیچیده و در عین حال صاف بین حالت‌های مختلف مانند شناور، فوکوس یا کلیک و غیره ایجاد کنند.


CSS Transitions راه ساده دیگری برای افزودن جلوه های پویا به صفحات وب بدون نیاز به نوشتن خطوط طولانی کد از ابتدا ارائه می دهد. این به پل زدن دو حالت متمایز کمک می‌کند و به طراحان اجازه می‌دهد مقادیر شروع و پایان را مشخص کنند سپس در هنگام انتقال بین این دو نقطه در +توسط مرورگرها استفاده می‌شود.

تجربه بسیار روان‌تری نسبت به استفاده از فریم‌های کلیدی به تنهایی ایجاد می‌کند. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان نگران راه‌اندازی فریم‌های کلیدی جداگانه در هر بار نیستند، بلکه به رفتار انتقال پیش‌فرض مرورگر متکی هستند.


در نهایت، تبدیل‌های CSS وجود دارد که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد عناصر HTML خاصی را در صفحه وب خود در فضای دوبعدی تغییر دهند، مانند مقیاس‌بندی، چرخش یا ترجمه (حرکت) به ترتیب در محورهای X/Y. با ترکیب این سه تکنیک - keyframes، انتقال و تبدیل - با هم می‌توانید به سرعت انیمیشن‌های شگفت‌انگیزی را با حداقل تلاش ایجاد کنید و در عین حال کنترل هر عنصر را همیشه حفظ کنید.


تکنیک های پیشرفته CSS


طراحی رسپانسیو رویکردی برای طراحی و توسعه وب‌سایت‌هایی است که می‌تواند با هر دستگاه یا اندازه صفحه‌ای تنظیم شود بدون اینکه تجربه کاربری آن به خطر بیفتد. از طریق استفاده از پرسش‌های رسانه‌ای، توسعه‌دهندگان می‌توانند نقاط شکست را در کد خود تعریف کنند که هر زمان که کاربر از وب‌سایت در دستگاه دیگری بازدید می‌کند فعال می‌شود. این به طراحان اجازه می دهد تا صفحات وب پویا را ایجاد کنند که در همه دستگاه ها عالی به نظر می رسند بدون اینکه نیازی به نوشتن کد جداگانه برای هر یک باشند.


استفاده از پرسش‌های رسانه‌ای هنگام ایجاد طرح‌های واکنش‌گرا ضروری است، زیرا به شما اجازه می‌دهند تا با اعمال سبک‌های سفارشی بسته به آن ابعاد، نحوه رفتار صفحه وب خود را در اندازه‌های نمای مختلف کنترل کنید. برای مثال، اگر نیاز دارید که برخی از عناصر را فقط در صفحه‌های بزرگ‌تر قابل مشاهده کنید، استفاده از پرسش‌های رسانه‌ای مفید خواهد بود، زیرا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به راحتی آنها را در صورت عدم نیاز پنهان کنند.


تصاویر واکنش گرا نیز بخش مهمی از طراحی وب ریسپانسیو هستند زیرا به کاربران کمک می کنند بدون توجه به این که از چه دستگاهی مشاهده می کنند، محتوای بهینه شده را دریافت کنند. با استفاده از ویژگی‌های srcset و اندازه‌ها در تگ‌های HTML، توسعه‌دهندگان می‌توانند چندین فایل تصویری را به همراه عرض آن‌ها مشخص کنند و به مرورگرها اجازه دهند تصمیم بگیرند که کدام یک باید بر اساس اندازه نمای فعلی بارگذاری شود.

CSS یک زبان متنی است که از انواع مختلفی از خصوصیات و انتخابگرها برای تنظیم و اعمال استایل‌ها و ظاهر صفحات وب استفاده می‌کند. انواع به کارگیری و استفاده css عبارت‌اند از:

Inline CSS: در این روش، استایل‌های CSS به صورت مستقیم در تگ‌های HTML اعمال می‌شوند. به عنوان مثال:

  • <p style="color: blue; font-size: 16px;">

  • این یک متن با استایل inline است.

  • </p>

Internal CSS: در این روش، کدهای CSS در داخل تگ <style> در قسمت <head> اسناد HTML قرار می‌گیرند. این استایل‌ها تنها بر روی صفحه جاری اعمال می‌شوند.

  • <head>

  • <style>

  • p { color: red; font-size: 18px; }

  • </style>

  • </head>

  • <body>

  • <p>

  • این یک متن با استایل internal است.

  • </p>
  • </body>

External CSS: در این روش، کدهای CSS در فایل جداگانه با پسوند .css ذخیره می‌شوند و با استفاده از تگ <link> در قسمت <head> اسناد HTML به آن ارتباط برقرار می‌شود. این روش بهینه‌تر برای مدیریت استایل‌ها در صفحات مختلف است.

مثال از فایل style.css:

  • p { color: green; font-size: 20px; }
  • در اسناد HTML:
  • <head>
  • <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

  • </head>

  • <body>

  • <p>

  • این یک متن با استایل external است.

  • </p>

  • </body>

 

CSS Frameworks: این‌ها مجموعه‌هایی از استایل‌ها، قالب‌ها و کامپوننت‌های طراحی‌شده پیش‌فرض هستند که برای تسریع و سهولت در توسعه وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثال‌هایی از چنین فریم‌ورک‌ها Bootstrap و Foundation می‌باشند. همچنین، CSS دارای انواع مختلفی از خصوصیات مانند انتخابگرها (Selectors)، خواص (Properties) و مقادیر (Values) است که با هم ترکیب می‌شوند تا استایل‌های مختلف ایجاد شود.


نتیجه گیری

CSS یک ابزار ضروری برای توسعه وب است و طیف گسترده ای از مزایای را به توسعه دهندگان ارائه می دهد. این به طراحان امکان می‌دهد وب‌سایت‌های تعاملی و پویا را در مدت زمان کوتاه‌تری با خطوط کد کمتر در مقایسه با فناوری‌های دیگر مانند Java Script یا j Query ایجاد کنند. با CSS می‌توانید  ظاهر وب‌سایت خود را با تعریف سبک‌های فونت، اندازه‌ها و رنگ‌ها و همچنین اعمال انیمیشن‌ها، انتقال‌ها و تبدیل‌ها به‌راحتی کنترل کنید تا عناصر به راحتی بدون نوشتن اسکریپت‌های پیچیده از ابتدا روی صفحه حرکت کنند.

این امر باعث می شود توسعه دهندگان به سرعت طرح های خود را بسته به نیازهای کاربر تنظیم کنند و در عین حال کنترل بر نحوه ظاهر شدن آنها را همیشه حفظ کنند. در نهایت، طراحی واکنش‌گرا به کاربران اجازه می‌دهد بدون توجه به اینکه از چه دستگاه یا اندازه صفحه‌نمایش استفاده می‌کنند، به وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

نظرات : (0)